Glutenfria saffransbiscotti

 
 
Glutenfria saffransbiscotti är perfekt till adventsfikat!
Jag använder mig inte av blockchoklad utan lite finare mörk choklad för en extra god smak. I detta receptet använder jag Finax glutenfria mjölmix.
 
Saffransbiscotti
1 g saffran (två påsar)
75 g smör, rumstempererat.
1/2 dl socker
1/2 dl sirap
1 ägg
1 msk maizena
1 dl sötmandel, grovhackad
60 g mörk choklad, grovhackad
1/2 tsk bakpulver
4 dl mjölmix
 
Pärlsocker
1 ägg till pensling
 
 
Mortla saffran med en tsk socker.
Vispa smör, socker, sirap och saffran fluffigt.
Vispa ner ägget.
Rör ner maizena, sedan mandel, choklad och bakpulver.
Blanda i mjölmixen, det kan ev behövas mer/mindre mjöl beroende på hur mjukt och varm smöret blivit.
 
Rulla till längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till lite.
Ställ in i frysen i 30 min och sätt igång ugnen på 225 grader.
Pensla med ett uppvispat ägg och strö över pärlsockret.
 
Grädda mitt i ugnen i 10 minuter, ta sedan ut plåten och när längderna svalnat lite skär du dem snett i lagom stora bitar. Rosta 5 min på varje sida så att de får fin färg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0