Glutenfri Citronmarängpaj

 
 
Citronmarängpaj känns som en av de svåraste kakorna man kan baka, men faktum är att den här versionen är relativt enkel att lyckas med. Easy as A B C!
 
Citronmarängpaj
Pajskal
150 g smör
1 dl socker
3 dl glutenfri fin mjölmix
1 knivsudd salt
 
Citronkräm
2 ekologiska citroner
3 ekologiska ägg
2 dl strösocker
100 g smör
1 msk maizena
 
Maräng
3 ekologiska äggvitor
2 dl strösocker
 
Börja med pajskalet: Rör samman socker, mjölmix och salt. Arbeta in smöret till du fått en smidig deg. Tryck ut i en pajform med löstagbar kant och stoppa in i frysen i 30 min. Förgrädda sedan pajen i 10 minuter på 225 grader.
 
Under tiden:
Citronkrämen gör du genom att blanda citronzest+saften från två citroner med ägg, socker och maizena i en tjockbottnad kastrull. Jag hade i en skvätt koncentrerad flädersaft också! Värm på låg värme under ständig omrörning tills krämen tjocknat, det tar cirka 20 minuter. Sluta aldrig röra! Ta av från värmen och blanda i smöret. Låt svalna.
 
Gör marängen genom att vispa äggvitorna till ett hårt skum, tillsätt sedan lite socker i taget tills du fått en fast marängsmet. Spritsa ut till marängtoppar i varierande storlek på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen på 100 grader i 30 min cirka, det beror lite på storleken.
 
Sist men inte minst monterar du ihop pajen.
1. Bred ut den avsvalnade citronkrämen på pajskalet.
2. Låt svalna sedan strör du ut marängerna ovanpå
3. Dekorera eventuellt med lite citronmeliss 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0