Glutenfri äpplepaj med toscatäcke

 
I söndags tog vi en promenad i skogen, och hittade ett äppleträd överöst med äpplen. Stötte på detta en gång för några år sedan också, men inte tänkt mer på det. Riktigt syrliga och fasta äpplen, vilket jag tycker passar perfekt till paj!

Jag gräddar bara min paj 10-15 minuter för jag tycker om när äpplena har en lite rå karaktär. Men vill du ha mjukare äpplen så gräddar du den i 30 min istället.
 
3-5 fasta syrliga äpplen
150 g smör
1 dl råsocker
3 dl mjölmix
 
50 g smör 
2 msk grädde
1 tsk vaniljsocker
2 msk råsocker
flagad/grovhackad mandel
2 tsk potatismjöl
 
Smält 150 g smör och blanda samman med råsockret och mjölmixen. Tryck ut i en pajform och förgrädda 10 minuter på 200 grader.
Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem på pajskalet.
Smält 50 g smör och rör ner socker, vaniljsocker, grädde och mandel. Låt koka samman och blanda sedan i potatismjölet. Häll över äpplena och grädda mitt i ugnen 10-15 minuter.
 
Servera med vaniljsås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0