Marängsvissburkar!

 
Har ju aldrig lyckats släppa min förkärlek till marängsviss. Denna gången kommer de i små glasburkar vilket förhöjer ännu ett steg!
 
INGREDIENSER
maräng
3 äggvitor
2 dl strösocker

vaniljglass
5 dl grädde
2,5 dl mjölk
5 gulor från stora ägg
2 1/4 dl socker
1 vaniljstång
 
chokladsås
1 dl vatten
1 dl socker
3/4 dl kakao
 
GÖR SÅ HÄR
maräng
- vispa äggvitorna tills de börjar skumma.
- tillsätt sedan sockret, lite i taget. Vispa tills du kan vända skålen upp och ner.
- Klicka/spritsa ut på bakplåtspapper och grädde mitt i ugnen, 1 timme 100 grader.
 
vaniljglass
- Koka upp grädde och mjölk med vaniljstång som delats på längden.
- Låt stå och dra medan du vispar äggulorna med socker till ett skum över vattenbad.
- Häll sedan i grädden och mjölken och hetta upp tills det nästan kokar.
- Lyft ur vaniljstången och kör sedan glassen i glassmaskin.
 
chokladsås
- blanda ingredienserna i en kastrull.
- Koka upp och låt koka i cirka 15 min.
- Låt sedan svalna något.
 
Varva sedan glass, chokladsås, maränger, en skivad banan och lite hallon i glasburkar. Klart! perfekt till picnic men bör förtäras genast!

Kommentarer
Postat av: Beata

Åh, vad roligt att servera det sådär i burk!

Postat av: Jasmine

Men så fint! Glasburkar är jag väldigt förtjust i, särskilt de med gott innehåll. :)
Kram

2013-05-22 @ 15:39:57
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0