Glutenfri körsbärspaj

 
Sedan när har man inte varit sugen på att prova Twin Peaks Cherry pie? Jag och Agne slog ihop våra kloka huvud och har här tagit fram en glutenfri version med bovetemjöl som bas. Nå väl, Agne var en perfekt lärare, och hädanefter ska jag försöka följa recept lite då och då åtminstone.
 
Glutenfri Körsbärspaj | 4-6 portioner
2 dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 dl rismjöl
150 g kallt smör
1 dl florsocker
1 eko ägg
1/2 msk vatten
 
500 g körsbär, färska eller frusna
1 dl strösocker
1/2 färsk vaniljstång
Saft & zest av en eko citron
2 msk potatismjöl
 
Blanda bovetemjöl, mandelmjöl, rismjöl och florsocker i en skål och nyp sedan ner smöret försiktigt. Tillsätt ägg och vatten tills degen gått ihop. Arbeta den så lite som möjligt så att den inte blir varm. Täck med plastfolie och kyl i 30 min i kylskåp. 

Sätt ugnen på 175 grader och börja med fyllningen.

Koka upp körsbär, strösocker och vaniljstång som du delar på mitten i en kastrull. Tillsätt citronzest.
Pressa ut citronsaften i en skål och blanda med potatismjöl. Vispa ner i körsbärskoket, och ta av från värmen så fort det tjocknat. Plocka ut vaniljstången och låt svalna något.
 
Dela pajdegen i två delar, där den ena nästan är dubbelt så stor som den andra. Låt den lilla biten vila i kylen.
Kavla ut den stora biten på mjölat bakbord, den ska bli cirka 30 cm i diameter och vara 0,5 cm tjock. Rulla upp den på kaveln och rulla ut över din pajform. Tryck försiktigt fast den i kanterna på formen och ta bort överflödig deg. Förgrädda 15 minuter mitt i ugnen. 
 
Under tiden kan du kavla ut den lilla degbiten tunnt, för att sedan göra remsor som du använder som lock.
Fyll skalet med körsbärsfyllningen och lägg på remsorna som du kan fläta om du har tålamod till det.
Grädda pajen mitt i ugnen i cirka 30 minuter tills den fått fin färg.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Det ser ut som att ni lyckades bra med pajen - den ser god ut!
Kram

2015-01-25 @ 13:07:56
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Ami Gunnarsson

Hej!
Säkert god ändå, har inte hunnit smaka, men är det inte på tok för mycket potatismjöl i receptet???
Min rejäla träsked blev stående rakt upp när jag hällt i en bråkdel.. eller har gjort ngt annat fel.../Ami

Svar: Hej!Jag har fått receptet av en bagare så det stämmer med 2 matskedar. Så fort körsbärskoket börjar tjockna tar du av det från värmen. Fyllningen ska vara relativt fast och kompakt. Hoppas den blev god!
elno

2018-07-13 @ 11:30:19
Postat av: Annelie

Hej! Det står fel i receptet. 1,5 dl körsbär när det ska vara 1,5 l. Upptäckte det den hårda vägen 😉 Men ska göra om den. Sen tror jag att det är för mycket smör/för lite mjöl då degen blev kladdig och inte gick att kavla.

Svar: Tack för att du uppmärksammade mängden körsbär! Det är ett recept jag inte bakat sedan dess, så det är uppdaterat nu! Mängden smör stämmer, men det är viktigt att det är kallt! Du kan alltid tillsätta mer mjöl om degen blir för lös. Lycka till!
elno

2021-08-30 @ 07:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0