Glutenfri formfranska

 
Ibland måste det gå fort att baka för att man faktiskt ska ta tag i det. Vi har världens minsta frysfack vilket betyder att jag behöver baka varje vecka. I nio fall av tio bakar jag bröden jag äter själv, ibland händer det att jag köper hem knäckebröd och tortillas.

Detta är en bra formfranska som passar till allt från varma mackor till frukost eller varför inte krutonger? Den ska bakas med mixwells mix, ljus eller mörk spelar mindre roll! Frys in samma dag när det svalnat.

Formfranska | 1 bröd
500 g mixwell mjölmix
25 g jäst
4 dl vatten
2 tsk salt
30 g olja
vallmofrö
 
Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Rör ut ordentligt. Tillsätt salt, olja och tillsist mjölmixen. Det blir mer av en smet, än en deg. Funkar fint att köra i köksassistent. Smörj en form med olja, jag brukar ta olivolja. Häll sedan i smeten och strö över vallmofrö. 
Låt jäsa 30-40 minuter, grädda sedan i nedre delen av ugnen i 200 grader i 25 minuter. 
 

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Så roligt att du nästan alltid bakar eget. Det skulle jag också vilja ta mig tiden att göra! Tack för inspiration.
Kram

2015-01-21 @ 21:40:56
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0