Glutenfria havrebullar

 
De här bullarna uppfanns på tom mage imorse. Så enkla och färdiga på lite mer än en timme bara. Har lärt mig att man inte ska värma vattnet utan låta bullarna jäsa långsamt för smakens skull. Och det gick som en dans!
 
När det gäller havre diskuteras det om det kan ingår i en glutenfri diet eller inte. Det är upp till varje enskild person att avgöra det, i samråd med dietist, för mig fungerar det så länge det är rena havregryn.
 
Som en twist har jag torkat ringblomsblad och blandat i för smakens skull.

6 dl Provena havremjöl
6 dl Mixwells grova mix
5 dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
1 msk honung/mörk sirap
 
Smula jästen i en stor skål och rör ut tillsammans med vattnet. Rör i saltet, sirapen och eventuellt ringblomsblad. 
Blanda i havremjölet, lite i taget. Gå sedan över till mixwell mixen. Det ska vara mer av en smet än en deg.
Låt jäsa övertäckt i 45 minuter, har det inte hänt så mycket så låt jäsa en kvart till.
Forma till bullar och strö över havregryn.
 
Baka sedan av i 200 grader i 15-20 minuter. Frys in samma dag.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Åhh! Hembakat bröd är det bästa jag vet! Dina bullar ser goda ut. Spännande att de jäser så fort!

Svar: Du förtjänar alla fina ord. :)

Kram

2014-10-03 @ 13:45:30
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0