Saffranscupcakes

 
December står runt hörnet och jag har tjuvstartat julstöket med glutenfria saffransmuffins. I vanliga fall brukar jag baka massa olika sorters julgodis, men i år är jag bara sugen på saffran. Så jag tänkte se om jag kan skaka fram lite fler saffransrecept. Vinbären ger den perfekta syran mot allt det söta och är det perfekta bäret för julbak!
 
200 g smör
50 g glutenfritt mjöl
175 g mandelmjöl
250 g socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
6 ekologiska ägg
1 msk fiberhusk
0,5 g saffran
100 g röda vinbär
 
60 g rumstempererat smör
100 g philadelphia
4 dl florsocker
 
Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret på låg värme och blanda i saffranen. Låt svalna. 
Sikta ner den glutenfria mjölmixen i en skål tillsammans med vaniljsockret, bakpulver & fiberhusk. Rör sedan ner mandelmjölet och sockret, och tillsist smöret.
Separera äggvitorna i en ny skål, spara äggulorna i en skål till ett annat tillfälle. Vispa äggvitorna till ett hårt skum, ca 2-3 minuter. Rör sedan ner äggvitorna i smeten, lite i taget så att den håller sig fluffig.
Häll sedan upp i 12 formar och tryck i vinbären.
 
Grädda i 15-20 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna.
 
Glasyren gör du genom att vispa ihop alla ingredienser till en jämn smet. Glasera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0