Jordärtskockssoppa

 
En riktigt lyxig höstsoppa med jordärtskockor och polkabetor från kolonin, samt pilgrimsmusslor från fiskbilen i stan. Enkel och god!
 
De picklade polkabetorna är tänkt som ett friskt tillbehör. Se upp med procenten i ättikan. Den jag använder är 24%. Då använder jag mig av principen 1-2-3 - dvs 1 dl ättika, 2 dl socker, 3 dl vatten. Är ättikan däremot runt 10%, använder du dig av principen 2-2-2 - alltså 2 dl ättika, 2 dl socker och 3 dl vatten. Enkelt!
 
Jordärtskocksoppa
250 g jordärtskocka
250 g morot
250 g potatis
2 schalottenlökar
1 dl vitt vin
3 dl matgrädde
7 dl vatten
1,5 msk grönsaksbuljong
salt, vitpeppar, timjan
4 pilgrimsmusslor
 
 
Skala jordärtskockorna, morötterna och potatis. Skiva i mindre bitar.
Hacka löken och fräs med lite salt. Tillsätt vin, vatten, buljong och rotfrukterna. Koka i cirka 15 min tills de mjuknat.
Mixa till en slät soppa och krydda med salt, vitpeppar och timjan. Jag silade av min. Låt sedan koka samman med grädden.
Halstra pilgrimsmusslorna hastigt i en hetpanna med lite smör och lägg upp på bottnen av en djup tallrik.
Lägg även på ett par picklade polkabetor.
Häll soppan runt omkring och toppa med en liten kvist timjan!
 
Picklade polkabetor
5 små polkabetor
1 dl 24% ättika
2 dl strösocker
3 dl vatten
 
Skala betorna. Skiva dem sedan lövtunna, max en millimeter med mandolin. Lägg dem i en ren burk.
Koka upp ättikan, sockret och vattnet tills sockret löst sig. Häll sedan på betorna. Återförslut och låt svalna.
Håller hur länge som helst!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0