Glutenfria saffranssnurror med mandelmassa

 
Det är något visst med första advent och lussebak. Jag brukar alltid vänta längre än så, men i år passade jag på då jag hittat ett nytt recept, inte alltför olikt mitt förra men så mycket godare och bättre. Och jag kan redan nu säga att jag inte sysslar med några vanliga lussekatter, utan saffranssnurror med mandelmassa. Så gott!

Baket resulterade i nära på 40 lussebullar, så passa på att fyll frysen!
 
Tips! För att bullarna inte ska bli torra börjar man med en mindre mängd mjölmix, 10 dl i mitt fall. Under utbaket fick jag pudra på så mycket som 5 dl till för att degen var för kladdig för att arbeta med. Men det beror helt på mjölmixen så prova dig fram.
 
50 g röd jäst
4 dl mjölk
150 g smör
3 kuvert (1,5 g) saffran 
2 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk malen kardemumma
1,5 dl sirap
1 dl strösocker
250 g kesella
1 ägg
ca 10-15 dl glutenfri mjölmix
(Jag använde Mixwells basmix & Finax orange)
 
Fyllning
300 g mandelmassa
150 g smör, rumstempererat
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker

Pensling och garnering:
ca 1 dl brunt socker
1 uppvispat ägg
ev mandelspån
 
Mortla saffranet med lite strösocker för att få fram det mesta av smaken.
Smält smöret och tillsätt därefter mjölk och saffran. Låt degspadet bli ca 30 grader.
Smula jästen i en bunde och rör ut med degspadet. Rör ner fiberhusk och låt svälla i 10 min.
Tillsätt resten av ingredienserna under vispning, mjölmixen sist. Spara någon deciliter mix till utbaket.
Arbeta degen med visp (eller i maskin) i 5 minuter och låt sedan jäsa under bakduk på ett varmt ställe.
 
Under tiden: Riv mandelmassan, blanda i vaniljsocker, kardemumma & smör och vispa samman. Späd med lite vattten om massa blir för hård.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och massera in mjölmix om degen är kladdig, vilket min var. Dela degen i 2 bitar och knåda tills du hittar en bra spänst.
 
Kavla då ut en i taget tunnt till en stor rektangel. Bred på mandelmassan och rulla ihop precis som när man gör kanelbullar. Skär sedan i lagom stora bitar och lägg upp i formar på plåtar. Gör samma sak med den andra degen.

Låt jäsa 40 minuter till, sedan penslar du bullarna med ett uppvispat ägg och strör på socker och mandelspån.
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 10 minuter tills bullarna fått fin färg. Låt svalna på galler efteråt.
 

Kommentarer
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

mums

2014-12-14 @ 20:32:10
URL: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0