Naturligt glutenfria drömmar med lavendelsocker

 
Tidigare har jag gjort glutenfria lavendelbiscotti som annars är en favorit till kaffet, men så kom jag på att lavendel skulle passa perfekt i annat, t.ex. drömmar! Lavendeldrömmar, vilket namn förresten. Varje sommar plockar jag en bukett i min mammas trädgård och torkar, och varje år får de nya syften!

Lätt inspirerad av Tareqs pelargonkakor från Trädgårdsmåndag, här kommer receptet:
 
Lavendelsocker
Blanda 3 dl strösocker med blommorna från en bukett lavendel. Bara de fina, lila blombladen såklart! Vill du ha ett lite finare socker kan du mixa ihop det också, men i drömmarna fungerar det fint med lite blomblad i. När du tagit den mängd socker du behöver så kan du bara fylla på strösocker!

INGREDIENSER
1,5 dl lavendelsocker
1,5 dl potatismjöl
1,5 dl rismjöl
1 tsk hjortronsalt
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1/2 dl matolja
 
GÖR SÅ HÄR
Blanda lavendelsocker, potatismjöl, rismjöl, hjortronsalt och vaniljsocker.
Tärna smöret och massera in det försiktigt. Tillsätt oljan för smidighet, lite i taget.
Är kaksmeten för lös? Blanda i mer potatismjöl! För torr? Mer olja!
 
Sätt ugnen på 160 grader.
Gör en provkaka för att testa gräddningen. Värt det alla gånger!
Rulla smeten till bollar, mina var i storlek med en enkrona eller femkrona ungefär.

Placera ut dem på en plåt så att de har generöst med plats. Grädda sedan i 10-15 minuter beroende på storlek. Förvara i burk med lock när de svalnat!

Kommentarer
Postat av: Sigrid Fagerberg

Elna! Hittade precis till din blogg och ville bara skriva att jag blev så himla inspirerad och imponerad. Du tar helt fantastiska bilder, skriver så fint och jag vill testa precis alla recept :)

2014-08-20 @ 19:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0