Sushi & inlagd ingefära.

 
Att göra egen sushi är inte speciellt svårt. Att göra perfekt sushi däremot, det är en konst! Mitt förslag är att du köper ett färdigt sushikit och följer instruktionerna på paketen. Jag brukar fylla mina maki med lax, avokado, gurka & philadelpia. Jag bjuder på receptet på Gari - ingefäran man äter till.
 
 
1 bit ingefära (ca 1 hg)
5 dl vatten
1/2 dl vinäger blandas med 1/2 dl vatten
1 tsk salt
ca 1 1/2 dl socker.
 
Skala hela ingefäran noggrant. Skiva den sedan så tunt som du bara kan. Jag använde mig av en osthyvel/potatisskalare.
Koka upp ingefäran och lägg sedan i ingefäran. Rör runt, och låt sedan stå utan värme i 10 min. Häll sedan av vattnet och lägg i en glasburk.
Hetta sedan upp vinäger+vatten, socker och salt tills det löst sig. Häll ner i burken och låt svalna.
 
Låt gärna det hela stå och vila i 3 timmar innan servering.
Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0