Pumpasoppa

 
Vad passar bättre på hösten än en solgul, kryddig soppa? Jag använde mig av en
pumpa mamma odlat, men det går lika bra med butternut squash eller liknande!
Detta är mitt bidrag till Säsongen Bästa.
 
INGREDIENSER
500 g pumpa
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 morötter
2 msk smör
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl creme fraiche
1 dl vitt vin, torrt
salt, peppar
ingefära och cayenne för den som vågar!

GÖR SÅ HÄR
- Skala lök och vitlök. Finhacka. Skala och kärna ut pumpan. Tärna.
Skala och skiva moroten tunt.
- Fräs det hela i smöret i en kastrull på låg värme och låt det smälta ihop.
 
- Tillsätt buljongtärning+vatten och låt koka i 15 min. Mixa sedan
soppan med stavmixer. Lämna inga bitar!
 
- Tillsätt vinet och creme fraichen och låt koka upp.
- Krydda med salt och peppar. Vill man ha en lite kryddigare soppa passar
cayennepeppar och ingefära utmärkt!
 
Servera med en bit gott bröd eller en härlig bruschetta.

Kommentarer
Postat av: Nils Ward

Buljongtärning <3

2012-11-12 @ 17:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0