Adventskaka med saffran, mandelmassa & hallon

 
Detta året har jag bestämt mig för att inte baka lussekatter, och därför har jag letat fram lite andra, glutenfria alternativ. Här kommer ett av dem. En fransk adventskaka med smak av saffran, fylld med hallon och mandelmassa.
 
Fransk adventskaka
2 ägg 
2 dl socker
1/2 g saffran
150 g mandelmassa
2 1/4 dl glutenfri mix
1/2 tsk bakpulver
en knivsudd salt
2 dl frysta hallon
100 g smör
 
Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram med form med löstagbar botten. Fäst ett bakplåtspapper över botten och smörj sedan med lite olja.
Vispa ägg och socker poröst och luftigt. Mortla saffran med lite socker och vispa ner. Riv mandelmassan fint och rör ner i smeten. Blanda samman mix, bakpulver och salt. Vänd försiktigt ner i äggsmeten.
Bred ut smeten i formen och strö över bären. Hyvla över smöret.
Grädda kakan mitt i ugnen i 35 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0