Kristyr - till pepparkakor, pepparkakshus & tomtar

 
Här kommer ett riktigt bra recept på kristyr som kan användas till pepparkakshus, eller varför inte kristyrtomtar att hänga i granen? Hur enkelt som helst och den sitter som berget, stenhård och kritvit! Den räcker utan tvekan till att dekorera ett helt pepparkakshus eller extremt många tomtar!
 
Kristyr
1 äggvita
1 kork ättika 24%
5 dl florsocker
 
Vispa äggvitan till ett hårt skum med elvisp. Blanda sedan i ättikan och till sist florsockret. Tillsätt mer socker om kristyren känns lös, lite vatten om den är för hård. Den ska kännas luftig. 

Sedan är det bara att börja spritsa! När jag gjorde mina tomtar lät jag dem ligga över natten att torka. Glömde så klart att sätta fast snöre under kristyren så det tejpade jag på i efterhand. Enkelt och klassiskt!
 

Kommentarer
Postat av: freja

alltså älskar den här bloggen!!

2014-12-12 @ 00:44:36
URL: http://bomullsdrommar.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0