Ekologisk matfilosofi

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Morotstsatsiki på morötter från kolonin. Toppas med oregano från trädgården.
Efter en dag på kolonin kom vi hem med en stor påse mangold. Mangoldpastan föddes.
Braspannebröd med ringblommor från kolonin & rosmarin från trädgården.
Dillmajonäs på dill från trädgården.
 
Ugnsrostade rotfrukter. Morötter, rödbetor & rödlök från kolonilotten. 
 
 
Det senaste året har jag blivit mer och mer intresserad av ekologi och att odla mat själv. En ökad medvetenhet gällande var råvarorna jag använder i min matlagning kommer ifrån. I vår lägenhet har jag nu två år i rad odlat egna tomater och chilifrukter. Dessutom sådde jag egen basilika i år vilket blev hur gott som helst och väldigt prisvärt.
 
Med allt matfusk i åtanke känns det väldigt lyxigt att min mamma har en kolonilott där man får dra upp morötter, rödbetor, potatis, lök, mangold, plocka ringblommor, örter & hösthallon o mängder. Skörda pumpor och squasch och jordärtskockor har blivit vardag.
 
Att sedan åka hem med alla dessa fantastiska råvaror och laga mat utan tillsatser och annat. Att ibland slå sin egen majonäs istället för att köpa färdig. Eller att koka egen marmelad för att det är så mycket godare. Att servera rostade rotfrukter från kolonin med rosmarin från trädgården till söndagssteken. 
 
Men också - att skörda tillsammans. Att laga mat tillsammans. Och så klart. Äta tillsammans.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Du bjuder på härliga bilder som inspirerar.
Kram

2013-10-17 @ 21:55:22
URL: http://rosanatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Glutenfritt

RSS 2.0